July 6, 2007

Psychosocial Algorithm

.
.
تقديم به ياد و خاطره‌ی معاون کلانتر، که پس پشت اون ستاره‌ی حلبی‌ش، قلبی از طلا داشت
.
قبل از اینکه من برای بار چهارم، آخرین ته‌مانده‌ی فنجان را بنوشم و از پشت میز بلند شویم، دلم می‌خواهد این را بفهمی که واقعاً بحث خوبی بود. با وجود اینکه من تک‌تک این جملات را، در مورد شـبـح آزادی، قبلاً دست‌کم پنجاه بار بدون یک واو کم و زیاد پشت میزهای دیگری در کافه‌های دیگر تکرار کرده‌ام، و تک‌تک جملات تو را در مورد شـبـح آزادی، قبلاً دست‌کم از پنجاه نفر شنیده‌ام، یا از پنجاه جا خوانده‌ام، حالا با یک مقدار کم و زیاد، ولی دلم می‌خواهد این را بفهمی که واقعاً بحث خوبی بود.
.
ولی دلم می‌خواهد این را هم بفهمی که شنبه‌شبِ گذشته، توی آن مهمانی که هردوی‌مان کسی را نمی‌شناختیم، چیزی که باعث شد به سمت تو بیایم و سر صحبت را باز کنم و آخرش هم بخواهم که امروز همدیگر را ببینیم، این نبود که داشتی با یک نفر دیگر در مورد شـبـح آزادی حرف می‌زدی و این نبود که احساس کردم چقدر جالب، که دیدگاه‌های مشترکی درباره‌ی این فیلم داریم و این نبود که واقعاً این بحث پنجاه‌باره آنقدر برایم جالب باشد که بخواهم خودم را وسط بحث دو نفر دیگر بیندازم و بگویم کدام سکانس برای من، از همه جالب‌تر است.
.
دلم می‌خواهد این را بفهمی که تو ساق پای خیلی زیبایی داری. ساق پا عضوی‌ست که معمولاً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و من احساس می‌کنم که خودت هم نسبت به این قضیه بی‌توجه هستی. ولی واقعاً لازم است که این را بدانی که ساق پای تو از آن نوعی‌ست که تحلیل‌ جامعی از هر فیلم بونوئل را توجیه‌پذیر می‌کند. تو ساق پایی داری که مرا به آسانی به میانه‌ی هر بحثی می‌اندازد که دو نفر، تو و هر نفر دیگری، مشغول بدشان‌آمدن‌ازفیلم‌های‌پیترگرین‌اوی باشند. و من بر خلاف آنچه که در مورد شبح آزادی تظاهر می‌کنم، که همه‌اش را فهمیده‌ام، ساق پای تو را به خوبی می‌فهمم، همه‌اش را.
.
و دلم می‌خواهد این را بفهمی که برخلاف قراری که چند دقیقه پیش گذاشتیم و من با لبخند از آن استقبال کردم که دفعه‌ی بعد درباره‌ی فیلم دیگری از بونوئل بهص کنیم، و تو بعداً برایم اس.ام.اس خواهی زد که کدام، چیزی که واقعاً دلم می‌خواهد این است که ساق پای تو را لمس کنم و فکر می‌کنم بعد از اینکه ساق پایت را لمس کردم بتوانم تحلیل‌های جامع‌تری درباره‌ی هر فیلمی، حتی «آشپز، دزد، زنِ دزده و فاسقِ زنه» ارائه کنم. لطفاً این را بفهم و نگاه زیبایی‌شناسانه‌تری به زندگی داشته باش.
.

0 حرف: