March 16, 2007

Genre : It Takes Two To Take Over Boredom

شلم دونفره با جوكر
.
شلم: هيجان درست و حسابي‌انگيزترين و تاسرحد مرگ بازي‌كن و خسته‌نشونده‌ترين و از فرط حساسيت به خون عزیزانت هم تشنه‌شونده‌ترين و عصرهاي جمعه رو در حد پنج‌شنبه‌شبها دل‌انگيز‌كننده‌ترين بازي ورقه. بي‌چون و چرا. چهارنفره‌ش يه جور باحاله و دونفره‌ش يه‌جور. منتها چون وقتي تعداد زياد باشه خودبخود راه‌هاي سرگرم‌شدن زياد مي‌شه و كلاً حوصله آدم كمتر سر مي‌ره؛ الان راجع به فرم دونفره‌ش حرف مي‌زنيم كه اصلاً با حكم دونفره كه بازي خيلي گه و حزب‌اللهي‌ايه قابل‌مقايسه نيست. همينقدر بگم كه يه سال عيد كه من اوايل و برادرم اواخر دبيرستان بود و بابام‌اينا رفته بودن مسافرت و ما هم كلي شكممون رو صابون‌زده بوديم كه خونه‌خالي و هزار و يك كار باحال و علناً تا سيزده‌بدر چپيده‌بوديم تو خونه، تقريباً تمام تعطيلات رو صبح تا شب -مثلني- شلم بازي كرديم دوتايي و نات اونلي خسته نشديم، بلكمم اينقدر خوش گذشت كه نفهميديم كي مدرسه باز شد و كلاً اون سال يه‌جور عام‌الفيل شلمي شد برامون واسه هميشه. يعني كه اگه وقت زياد تو دست و بالتون هست و مي‌خواين به روش شرافتمندانه‌اي بكشينش و در عين‌حال در محدوده‌ي مثبت هم باقي بمونيد و دوست موستا هم همه دودر كردن و امكانات جنس‌مخالفانه‌تون هم در حد صفره و جيبتون هم فقط كفاف ساندويچ سوسيس و هرزگردي رو مي‌ده؛‌ يه راه بيشتر ندارين. شلم.
.
گفته باشم كه ادامه‌ي اين پست صرفاً آموزش مقدماتي شلمه. يعني دلتون رو واسه يه ماجراي اولتراسگسي و چرب و چيل صابون نزنيد. اين چيزي بوده كه از روز اول که این «دکــّون» رو باز کردم مي‌خواستم بنويسم، يعني ديني بوده به گردنم. حالا هم كه دم عيده و شايد بعضي‌ها به وضعيت اون‌سال ما دچار بشن. خلاصه اينكه همين. اگر شلم‌باز شدين،‌ از همين حالا من و چاملي و ابولي مي‌گيم: درود بر شما
.
طرز:ببينين بچه‌ها، اصول اوليه شلم و حكم مثل همه. ولي اگه حكم رو بگيريم آتاري، شلم قطعاً كمتر از ايكس‌باكس نخواهد بود. اگه حكم بلد نيستين همين الان برين دو تا راكت بگ‌مينتول! بخرين و مشغول شين. ولي اگه بلدين كارمون خيلي راحت ميشه.-تعداد ورقها با احتساب دو تا جوكر مي‌شه 54 تا. دو تا جوكر بايد متمايز باشن معمولاً يكي از جوكرها رنگي و يكي سياه‌وسفيده؛ ولي اگه مثه همن روي يكي نشونه بذارين كه رنگي بشه.
-به هر نفر 12 ورق متوالي داده مي‌شه و بعد جلوي هر نفر 12تا ورق ديگه بصورت 3دسته 4تايي چيده مي‌شه (به پشت كه معلوم نباشه ‌چي‌ان اين ورقا). يعني هر نفر 24 تا ورق داره 12تا تو دست و 12 تا رو زمين. و نكته‌ي حساس همينجاس. يادتونه بچه كه بوديم و موقع بازي اگه يار كم بود مي‌گفتيم يه يار تو دلم؟ خب اينجا هم هركسي يه يار تو دلش داره كه نقش اون يار رو زمين، يا در واقع گلهاي قالي بازي مي‌كنن. حالا مي‌گم چه‌جوري.
-خب 48تا ورق داديم به دو نفر و 6تا ورق آخر رو جوري كه معلوم نباشن كنار مي‌ذاريم. اينجا برخلاف حكم، در هر دست بايد يه حاكم جديد انتخاب بشه و ربطي نداره كه كي دست قبل برنده بوده و حاكم جديد 6 ورق روي زمين رو ور‌مي‌داره و دستشو تقويت مي‌كنه و 6تا ورق مزخرف -‌يا امتياز دار-از دستش رو مي‌ذاره پايين جلوي خودش.
-اينجا بر خلاف حكم سيستم بازي بر اساس امتياز‌دهيه و به همين دليل هر دست بايد تا آخر بازي بشه كه معلوم بشه هر نفر چقدر امتياز گرفته. امتيازها به اين‌صورته:
*هر دستي كه شما ببرين، كه مثل حكم شامل 4 ورقه، 5 امتياز داره و مجموعاً هر دور بازي 12 دست داره كه مي‌شه 60 امتياز
*هر ورق شماره5 -پنج‌لو- 5 امتياز داره كه مجموعاً مي‌شه 20 امتياز
*هر ورق شماره 10 -ده‌لو- و هر آس-تك- 10 امتياز داره كه 8 ورق هستن و مجموعاً مي‌شه 80 امتياز.
*جوكر رنگي-بزرگ- 20 امتياز و جوكر سياه‌سفيد 15 امتياز داره
*‌اون 6تا ورقي كه اول حاكم گذاشت پايين، متعلق به خودشه و 5 امتياز داره
*مجموع همه‌ي امتيازهاي هر دست مي‌شه 200 امتياز
-انتخاب حاكم اولين كاره در هر دست و با شرط بستن-بيد كردن- انجام مي‌شه. به اين‌صورت كه هركس نگاه به 12 تا ورق دستش مي‌كنه و بر اساس قوي بودن يا ضعيف بودن دستش-بر اساس همون قوانين حكم-، امتيازي رو كه حدس مي‌زنه مي‌تونه توي بازي حدوداً بگيره اعلام مي‌كنه و هركس كه در نهايت امتياز بالاتري رو اعلام كنه حاكم مي‌شه. بطور تخميني واسه اينكه دستتون بياد، يه دست ضعيف كمتر از 110، دست متوسط كمتر از 125، دست خوب كمتر از 145، و دست عالي بالاتر از 145 امتياز مي‌گيره. البته اين فقط بعنوان راهنماي تقريبيه و مثلا يه وقتي هست كه شما استراتژي دفاعي داريد و اصلاً نمي‌خواين حكم بخونين با اينكه دستتون خوبه و واسه همين عدد بالا اعلام نمي‌كنيد. در هر حال حاكم كه معلوم شد اون 6ورق رو تعويض مي‌كنه و بعد اولين ورقي كه بازي كنه حكم بازي خواهد بود
-گفتيم كه هر نفر 3‌دسته 4تايي ورق هم جلوش داره که به پشت چیده‌ شده‌ن كه بعد از اينكه حاكم و نفر ديگه اولين ورقشون رو بازي كردن مي‌تونن 3تا ورق رويي از اون 3دسته رو برگردونن و بعد هر كدوم بايد يك ورق هم از اون سه‌دسته بازي كنن كه مي‌شه چهار تا،‌مثل حكم. و هر ورقي كه از روي زمين بازي مي‌شه، ورق زيري اون رو برمي‌گردونن. و در دستهاي بعدي هم به همين روال و مشخصه كه در آن واحد هر بازيكن فقط 3تا از ورق‌هاي زميني خودش و نفر ديگه رو مي‌بينه كه چي هستن.
-تاكتيك كلي بازي مثل حكمه ولي مهمترين فرق اينه كه اينجا دو تا جوكر در هر حال حكم حساب مي‌شن. چه دل حكم باشه چه پيك و اينا جوكرها از جنس حكم مي‌شن و تعداد حكم‌ها در هر دست مي‌شه 15تا كه جوكر سياه‌سفيد-15- بزرگتر از آسه و جوكر رنگي-20- بزرگتر از اون يكي جوكر. یعنی با جوکر می‌شه آس حکم رو بـُرد .و چون ارزش جوكرها بالاست، معمولا دستي رو كه جوكر توش نيست نمي‌شه خيلي قوي حساب كرد. كلاً جوكر حرف نسبتاً اول رو مي‌زنه و همينه كه بازي رو هيجان‌انگيز مي‌كنه، چون زندگي آدم به چسي كه جوكر باشه بند مي‌شه يه جورايي
-اينجا هم مثل حكم بريدن داريم ولي چون شما دو تا دسته ورق رو منج مي‌كنيد از هركدوم از دسته‌ها كه يه خال رو نداشته باشين مي‌تونين ببرين. يعني فرض كنيد حكم خشته و يار مقابل شما پيك بازي كرده. حالا اگه شما توي دستتون پيك نداشته باشين مي‌تونين بـبُرين پيك رو با يه خشت. از طرف ديگه فرض كنيم شما توي دستتون پيك دارين، ولي از ورقهاي روي زمين كه 3تاش رو دارين مي‌بينين، هيچ‌كدوم پيك نيست و در عوض يكيش خشته كه حكمه، اينجا شما بازم مي‌تونين بـبُرين و دست رو بگيرين.
-بنابراين شما دو تا دسته‌ي 12تايي كه دارين با وجود اينكه هر دو متعلق به شما هستن ولي كاملاً مستقل از هم بازي مي‌شن و ممکنه دست رو با ورق توی دستتون یا ورق روی زمین بگیرین. و اين مسئوليت شما رو دو برابر مي‌كنه و 4برابر دقت لازمه كه ورقهاي توي دستتون رو با اونايي كه روي زمين هست مچ كنيد و حداكثر استفاده رو از هر دو ببريد و ورقهاي بزرگتون حروم نشه و اينا. همونجور كه گفتم دقيقاً انگار يه يار تو دلتونه يا اينكه مثلا يارتون رفته تو توالت گير كرده و شما مي‌خواين جاي اون هم بازي كنيد ولي در آن واحد بيشتر از 3تا ورقش رو نمي‌تونيد ببينيد
-همونطور كه گفتم شما بايد تا مي‌تونيد ورقهاي امتياز‌دار جمع كنيد يعني جوكر و آس و ده و پنج و بايد جوري باشه كه امتيازدارهاي خودتون رو از دست ندين و امتيازدارهاي طرف مقابل رو هم ببرين. اگه حاكم هستين بهتره اون اول كه 6تا ورق رو مي‌ذارين زمين كه به بُرده‌هاي بعدي‌تون اضافه مي‌شه، هرچي 5 و 10 دارين رو قاطيش كنيد كه مطمئن باشيد دست دشمن نمي‌افته. البته بجز 5 و 10 حكم كه ارزش حكم بودن دارن و بايد توي دست باشن. برخلاف حكم كه هركي زودتر 7 دست 4تايي رو بگيره اون گيم رو برده، اينجا تعداد دستي كه مي‌گيرين مهم نيست اونقدرا، چون هر دست فقط 5 امتياز داره. خيلي از اون مهم‌تر اينه كه تا مي‌تونيد ورقهاي امتيازدار ببرين.
-در پايان هر گيم حاكم امتيازهاشو مي‌شماره. فرض كنيم حاكم اول بازي 130 امتياز شرط بسته باشه. اگه در پايان گيم حاكم 130 امتياز يا بيشتر گرفته باشه يعني اون دست رو برده و هر امتيازي گرفته باشه براش ثبت مي‌شه و چون مجموع امتيازها در هر حال 200 هست، امتياز طرف مقابل هم مشخصه؛ 200 منهاي امتياز حاكم
اما اگه هر امتيازي كمتر از اون 130تايي كه شرط كرده بگيره، 130- (130 امتياز منفي) مي‌گيره و نفر مقابل هم هر امتيازي كه گرفته باشه براش مثبت حساب مي‌شه
-مقدار بازي رو مي‌شه مثلا اينجوري گذاشت كه اولين كسي كه به امتياز هزار رسيد، يا اينكه دو ساعت بازي كنيد و اينا. براي مجاسبه مجموع امتيازها هم منفي و مثبت رو بايد بطور جبري حمع كنيد. مثلاً اگه يه دست رو 140 امتياز گرفته باشين و دست بعد رو باخته باشين و 130 امتياز منفي گرفته باشين جمع امتيازتون مي‌شه 10
-اين رو هم بگم كه اگه شما يه امتيازي رو اعلام كنيد ولي در پايان گيم همه ورقها يعني هر 200 امتيازو بگيريد، 300 امتياز بهتون تعلق مي‌گيره. و اگه از همون اول امتياز 200 رو اعلام كنيد-كه خيلي ريسكه و بايد دستتون عالي باشه- و بتونيد 200 رو بگيرين؛ بعنوان جايزه 400 امتياز مي‌گيرين که در این حالت اصطلاحاً می‌گین که طرف رو «شلم کردم»
-یکی از استراتژی‌های مهم بازی اینه که شما با وجود اینکه دست خیلی خوبی دارین، ترجیح می‌دین که حکم نخونید و دفاعی بازی کنید و بذارین طرف مقابل حکم کنه تا بتونین با استفاده از دست خوبتون بهش امتیاز منفی تحمیل کنید. البته در نگاه اول قدری ناجوانمردانه و شبیه فوتبال ایتالیا می‌مونه ولی خب در عمل می‌تونه بیشتر از حکم خوندن به نفع شما باشه و ماکیاولی و اینا
-چه شما حاکم باشید چه طرف مقابل، چون هیچ‌کدوم اولش نمی‌دونین که 12تا ورقی که روی زمین دارین چیا هستن، ممکنه بتدریج که ورقهای روی زمین رو می‌شن شما که دستتون به لعنت یزید هم نمی‌ارزید کلی ورق‌های ثکصی گیرتون بیاد از رو زمین و بازی رو ببرید. یا برعکس ممکنه روی زمین فقط شلغم گیرتون بیاد و ببازین. یا اینکه طرفی که حاکم شده ممکنه با اون 6تا ورق روی زمین یه شبه از شاگرد آهنگر تبدیل به پرزیدنت بشه. یعنی که بازی خیلی ریسکی و هیجاناته و به شانستون هم بستگی داره.
-خب، من اصول اوليه بازي رو گفتم ولي مثل هر بازي ديگه نمي‌شه از روي كاغذ-مونيتور شلم رو هم ياد گرفت. اون ديگه بستگي به غلاقه و استعداد و ايناي خودتون داره. ولي قول مي‌دم اگه مثل هر ايراني پاك‌نژاد ديگه حكم رو دوست دارين و خوب بلدين، اولاً شلم رو هم خيلي زود ياد مي‌گيرين و قلق‌هاش مي‌اد دستتون و از اون مهم‌تر اينكه ده‌ها و بلكمندش صدها بار بيشتر از حكم، از شلم لذت خواهيد برد جوري كه واقعاً ممكنه هفت تا حوري بهشتي بيان جلوتون استريپ تيز كنن -البته فكر كنم حوريا از اول لختن- و شما شلمتون رو ول نكنيد و اينا...
.
پس‌نوشت: اين نوشته رو بعداً هي اديت و كامل‌تر مي‌كنم و اشكالاش رو مي‌گيرم. الان كه انگشتام ســِــر شدن. اگه هم كسي سوالي داشت تو كامنتها و اينا.

0 حرف: