February 21, 2008

The iintimacy Of Rubber & Tar

.
گاهی به مغز خود رجوع نکن
.
آدم‌های مختلف روش‌های مختلفی برای لایی کشیدن دارند. ولی به هر حال یکسری اصول وجود دارد:
-لایی ایده‌آل باید در سرعت بالا و وقتی که ماشین شتاب گرفته یا در حال شتاب گرفتن است انجام شود.
-باید مسیر لایی را از فاصله‌ی دور برنامه‌ریزی کرده باشید. مثلاً اگر پنج‌تا ماشین را می‌خواهید یک‌نفس درو کنید، باید از فاصله‌ی دور مسیر را برنامه‌ریزی کرده و ابتدا و انتهای عملیات مشخص باشد.
-دقت کنید که لایی یک حرکت پارتیزانی است و به منظور پیش‌روی انجام می‌شود. آن را با رقص بندری که به منظور دلبری انجام می‌شود اشتباه نگیرید.
-بعضی از بزرگراه‌ها مثل نیایش، برای لایی کشیدن مناسب‌ترند و بعضی دیگر مثل شیخ فضل‌الله، اصلاً مناسب اینکار نیستند.
- شما باید به نحوی لایی بکشید که بعد از اتمام یک راند، از همه‌ی آن ماشین‌ها جلوتر باشید، نه اینکه مثل بز، پشت یک نیسان زامیاد یا خانوم دکتر گیر کنید و همه‌ی ان ماشین‌ها خیلی خونسرد دوباره از شما جلو بزنند.
-هنگام لایی کشیدن کوون ماشین شما نباید هی به چپ و راست کچ و کوله شود. یعنی باید متین و فارغ‌البال جلوه کنید. فرمان را یه‌هویی نچرخانید و معکوس نکشید.
-هرگز وقتی که پنج‌تا پسر نره‌غول توی ماشین شما نشسته‌اند و با صدای بلند در حال گوش دادن به آهنگ‌های مجاز زیرزمینی هستند و به بدن‌های خود حالت‌های ناز و باحال می‌دهند، اقدام نکنید.
-اگر همزمان با شما و در همان حوزه‌ی استحفاظی، یک مسافرکش با پیکان جوانان گوجه‌ای ۵۲، که سی‌دی هم آویزان کرده به آینه، و صندلی‌اش را آنقدر برده پایین که فقط دماغ به بالایش پیداست، دارد لایی می‌کشد، بزرگان توصیه می‌کنند که قضیه را بالکل فراموش کنید و به کار دیگری بجز لایی کشیدن بپردازید.
-بهتر است فرمان را دودستی بگیرید. ولی نیمه‌ی پایین فرمان را بگیرید، جوری‌که دست‌های شما از بیرون معلوم نباشد. ترجیحاً شیشه‌ها بالا باشند تا فحش‌های احتمالی را وقتی به چراغ قرمز می‌رسید، نشنوید.
-اگر کسی از بیرون شما را نگاه کند، حرکت ماشین باید اسموت و یکنواخت باشد. از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید و همیشه مقداری گاز برای روز مبادا نگه دارید.
-وارد صندوق عقب ماشین جلویی نشوید. یعنی آنقدر نزدیک نشوید که چانه‌ی شما پس گردن راننده‌ی جلویی قرار بگیرد. بیشتر از دوبار -با فاصله- نوربالا نزنید و سریعاً راننده‌هایی را که بطور مادرزادی به کسی راه نمی‌دهند شناسایی کنید.
-لایی کشیدن شما باید در شرایط ایمن انجام شود. نباید راننده‌های دیگر را مجبور به ترمز یا مانوور کنید. نباید خودتان را زورچپان کنید. باید سریع باشید و قبل از اینکه طرف احساس کند جلویش پیچیده‌اید، از آنجا رفته باشید.
-بهتر است مسیر لایی محدود شود به دو لاین مجاور، حتی اگر در یک بزرگراه هفت باندی باشید. تحت هیچ شرایطی از شانه‌ی آسفالته‌ی کنار جاده استفاده نکنید، چون تقلب محسوب می‌شود و نشانه‌ی ضعف تکنیکی است.
-در هنگام عبور از کنار ماشین قربانی، کله‌تان را به سمت او برنگردانید و لبخند اسکندروار نزنید. شما برای دل خودتان لایی می‌کشید، نه برای زید بازی و پوززنی.
-بعد از لایی یا سبقت هرگز متناوباً راهنمای چپ و راست نزنید که بگویید من بُردم. باید وارسته و بیخیال باشید.
-پشتی صندلی خود را به زاویه‌ی حدود ۱۱۰ درجه در آورید و اصلاً به جلو خم نشوید، تا مثل معلم تاریخ‌های راهنمایی یا نسل‌سومی‌های تازه‌کار جلوه نکنید. هرگز با کتشلوار سورمه‌ای یا تی‌شرت داریوش ۲۰۰۰ لایی نکشید.
-لایی را مثل فیلم‌های هنری باید با پایانی باز به انتها رساند. یعنی قبل از آنکه حرکت شما تبدیل به یک دست و پا زدن مذبوحانه شود، دوباره به جمع راننده‌های نرمال بپیوندید.
-شماره‌ی جدید هزارتو، با موضوع بـــزرگـــراه، بیرون آمده. در بخش ضمیمه‌های ماهانه هم البته تعدادی مطلب در مورد شــهـــر منتشر شده که شده. آنجا هم اشاره شده است که لایی کشیدن در واقع خلق یک اثر هنری سیال و فرارونده، و نوعی کانسپچوال اینستالیشن دینامیک است.

0 حرف: